Розділ III ![]() них вод фірма, яка випускає напої, залучатиме додаткові кошти на очищення води, а виробники фільтрів для води (та ті, хто їх рекламує) отримають від цього прибутки. Науково-технічні чинники. Нові науково-технічні розробки сприяють появі на ринку нових товарів і послуг. Володіння відповідною інформацією створює фірмі переваги на ринку. Наприклад, мобільний зв'язок та Інтернет зумовили виникнення потужної мережі нових підприємств, які займаються наданням цих послуг. Політичні чинники. Насамперед це законодавство, яке регулює підприємницьку діяльність. На функціонування підприємств можуть також впливати політичний лад країни, її стабільність і участь у міжнародних організаціях, економічне ембарго (заборона) щодо країн-партнерів (чи конкурентів), природоохоронне законодавство, політична ізоляція, стан війни, передвиборні кампанії тощо. Соціально-культурні чинники. Суспільні, демографічні та релігійні традиції, особливості національної культури, мода сприяють або перешкоджають попитові на різні товари чи послуги. Захоплення модними течіями в музиці, одязі, нетрадиційною медициною формують відповідний попит на аудіопродукцію та аксесуари до неї, нове вбрання, предмети культу, неомедичні послуги тощо. Одним з об'єктів маркетингу є ціна товару. Вона, як відомо, формується під впливом багатьох чинників, визначальним серед яких є собівартість товару (мал. 81). Виходячи з цих чинників (відображених у схемі), фірма послідовно аналізує свою цінову стратегію, яка складається з таких елементів.
|