Переглянути всі підручники
<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >>

 

Розділ II

ціну кількістю виробленої продукції. Продукт різних виробників однорідний або настільки подібний, що важко відрізнити продукт одного виробника від іншого. Фірми в умовах досконалої конкуренції можуть вільно входити у ринок або залишати його.

Досконала конкуренція на практиці трапляється рідко. Чому ж ми її розглядаємо? Аналіз цього ідеального типу ринкової структури дає змогу визначити способи найефективнішого розподілу виробничих ресурсів, а також порівняти й оцінити функціонування реальної економіки.

Є ринки, які наближаються до рівня чистої конкуренції. Це ринки багатьох сільськогосподарських продуктів, зокрема зернових, фондові та валютні ринки, біржі.

Вважається, що ринкова економіка з досконалою, чистою конкуренцією забезпечує високу виробничу ефективність. Водночас у цих умовах виникає кілька гострих проблем.

По-перше, така система розподіляє доходи між учасниками виробничого процесу дуже нерівномірно.

По-друге, за її умов кожен виробник намагається мінімізувати витрати. Відтак фірми уникатимуть витрат, пов'язаних, наприклад, зі збереженням довкілля, його цілісності чи відтворення.

По-третє, за умов чистої конкуренції складно забезпечити ефективне виробництво широкомасштабних суспільних благ (будівництво мостів, маяків, дамб, національну оборону тощо).

По-четверте, невеликий розмір типової конкурентної фірми не дає їй змоги фінансувати значні науково-дослідні розробки.

Монополістична конкуренція — це такий рівень конкуренції, де значна кількість фірм чи продавців пропонує подібний, однотипний, але неоднаковий продукт (мал. 18). Різниця в ціні подібних продуктів часто ледь помітна, тут надають більше значення обслуговуванню, доступності товару, його рекламі. Таким є, наприклад, ринок взуття, яке пропонують багато фірм і продавців. Проте деякі фірми спеціалізуються на спортивному взутті, деякі — на великорозмірному, інші — на вишуканому.

Характерні ознаки монополістичної конкуренції:

1) кожна фірма володіє незначною часткою ринку, тому можливість контролю над ринковою ціною невелика;

2) досить велика кількість фірм практично унеможливлює таємні угоди (узгоджені дії) між ними з метою обмеження обсягу виробництва чи штучного завищення цін;

 

Переглянути всі підручники
<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >>
Hosted by uCoz