Розділ II У ринковій економіці конкуренція виконує чимало функцій: сприяє розподілові ресурсів, взаємодії попиту і пропозиції, формуванню ринкових цін, стимулює зниження витрат виробництва й випуск нових видів продукції, забезпечує суверенітет споживача, гарантуючи захист від диктату виробників. Водночас конкуренція має і негативні риси: є однією з причин безробіття; прямо чи опосередковано спричиняє нерівномірний розподіл доходів між різними групами населення; призводить до розорення дрібних товаровиробників; сприяє концентрації виробництва, через це — значному збагаченню великих власників; може породити монополію зі всіма її негативними наслідками. Роль конкуренції як рушійної сили економіки особливо яскраво виявляється завдяки її могутнім стимулам у розвитку виробництва. Новаторське застосування передової техніки й технології, поліпшення якості продукції та зменшення її собівартості забезпечують підприємствам значні переваги перед конкурентами. Конкуренція можлива лише за умови, коли основна частина товаровиробників — підприємства, організації, громадяни — вільні у веденні своєї господарської діяльності та підприємництва. Вони мають право самі вибирати постачальників і споживачів, розпоряджатися прибутками, що залишаються після сплати податків, вирішувати інші питання, пов'язані з господарською діяльністю й розвитком виробництва.j В умовах конкуренції виникає необхідність існування комерційної таємниці, продиктованої бажанням товаровиробників приховати від конкурента все те, що дає їм змогу виробляти товари підвищеного попиту й одержувати високі прибутки. Комерційна таємниця — це теж необхідна умова конкуренції, тому вона охороняється законодавством кожної країни. З другого боку, товаровиробники намагаються вивчати і запозичувати методи роботи конкурентів, які мають успіх. Вивчення успіхів конкурентів суміжних виробництв є одним із рушіїв виробничого чи комерційного прогресу. Розуміючи неминучість запозичення їхнього досвіду, виробники намагаються вчасно продати свої досягнення, які називаються «ноу-хау» (англ. know how — знати як). Ноу-хау стає товаром і продається прямо чи опосередковано: через патенти, інвестиції, утворення спільних підприємств тощо. Залежно від класифікації розрізняють насамперед внутрішньогалузеву та міжгалузеву конкуренцію. Внутрішньогалузева
|