Переглянути всі підручники
<< < 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >>

 

Розділ II

У ринковій економіці конкуренція виконує чимало функцій: сприяє розподілові ресурсів, взаємодії попиту і пропозиції, формуванню ринкових цін, стимулює зниження витрат виробництва й випуск нових видів продукції, забезпечує суверенітет споживача, гарантуючи захист від диктату виробників.

Водночас конкуренція має і негативні риси: є однією з причин безробіття; прямо чи опосередковано спричиняє нерівномірний розподіл доходів між різними групами населення; призводить до розорення дрібних товаровиробників; сприяє концентрації виробництва, через це — значному збагаченню великих власників; може породити монополію зі всіма її негативними наслідками.

Роль конкуренції як рушійної сили економіки особливо яскраво виявляється завдяки її могутнім стимулам у розвитку виробництва. Новаторське застосування передової техніки й технології, поліпшення якості продукції та зменшення її собівартості забезпечують підприємствам значні переваги перед конкурентами.

Конкуренція можлива лише за умови, коли основна частина товаровиробників — підприємства, організації, громадяни — вільні у веденні своєї господарської діяльності та підприємництва. Вони мають право самі вибирати постачальників і споживачів, розпоряджатися прибутками, що залишаються після сплати податків, вирішувати інші питання, пов'язані з господарською діяльністю й розвитком виробництва.j

В умовах конкуренції виникає необхідність існування комерційної таємниці, продиктованої бажанням товаровиробників приховати від конкурента все те, що дає їм змогу виробляти товари підвищеного попиту й одержувати високі прибутки. Комерційна таємниця — це теж необхідна умова конкуренції, тому вона охороняється законодавством кожної країни. З другого боку, товаровиробники намагаються вивчати і запозичувати методи роботи конкурентів, які мають успіх.

Вивчення успіхів конкурентів суміжних виробництв є одним із рушіїв виробничого чи комерційного прогресу. Розуміючи неминучість запозичення їхнього досвіду, виробники намагаються вчасно продати свої досягнення, які називаються «ноу-хау» (англ. know how — знати як). Ноу-хау стає товаром і продається прямо чи опосередковано: через патенти, інвестиції, утворення спільних підприємств тощо.

2.Типи й методи конкуренції

Залежно від класифікації розрізняють насамперед внутрішньогалузеву та міжгалузеву конкуренцію. Внутрішньогалузева

 

Переглянути всі підручники
<< < 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 > >>
Hosted by uCoz