Тема 5. Конкуренція ![]() 1. Що таке конкуренція та її функції Ринок не зміг би функціонувати, якби серед його механізмів не було конкуренції. Конкуренція — економічне суперництво між виробниками товарів та послуг за вигідніші умови діяльності, продаж товарів і послуг та одержання завдяки цьому максимального прибутку. Конкуренція спонукає до пошуку вигідного вирішення господарських завдань, зокрема виробництва кращої продукції чи послуг і якнайшвидшої їх реалізації. Для кращого розуміння суті конкуренції замінимо цей термін словом «свобода вибору». Тоді можна сказати, що споживач і виробник товарів можуть вибрати собі постачальників, а продавець має можливість вибрати із числа багатьох свого покупця. Підприємець може вибрати своїх працівників, а останні - свого працедавця. Економічне суперництво зазвичай набуває таких форм, породжує такі емоції та пристрасті, що в літературі цілком доречно застосовується вираз «конкурентна боротьба». Вона є постійним предметом дослідження багатьох учених. Конкуренція корисна для суспільства: стимулює раціональне використання матеріальних, трудових і фінансових ресурсів, примушує виробників постійно поновлювати асортимент, пильно стежити за науково-технічними новинками й активно впроваджувати їх у виробництво. Результати такого суперництва оцінюють самі споживачі, надаючи перевагу тим чи іншим товарам, купуючи їх. Американський економіст, лауреат Нобелівської премії Пол Самуельсон зазначав, що конкуренція — це складний механізм невимушеної координації виробництва через систему цін і ринків. Вона об'єднує знання та дії мільйонів індивідів. Разом з тим вона задовольняє першу вимогу, що ставиться перед будь-яким соціальним організмом — «здатність вижити». ![]()
|