Розділ II ків, марок тощо. Наприклад, коли марку джинсів чи парфумів пов'язують з ім'ям якоїсь знаменитості, це може вплинути на попит покупців. Отже, в умовах монополістичної конкуренції у прагненні до максимальних прибутків фірми використовують три чинники — ціну, якість продукту та рекламу. Фірма шукає найкращу (оптимальну) комбінацію названих чинників, яка забезпечує найбільший прибуток. Одночасно диференціація продукту забезпечує споживачам різноманітність продуктів та оновлення їхнього асортименту. Олігополія — це структура ринку, на якому панує кілька великих фірм-виробників. Є багато причин виникнення олігополії. Серед них - насамперед природні бар'єри, які перешкоджають входженню нових фірм на ринок. Одним із них є висока вартість входження на ринок: наприклад, в автомобільній промисловості величина капіталу, необхідного для початку випуску автомобілів, сягає мільярдів гривень. Другий бар'єр — патентне законодавство. У багатьох технологічно передових галузях, наприклад в алюмінієвій, хімічній промисловості, електроніці, продукція захищена патентами. Для входження на такий ринок конкуренти повинні заплатити неабияку суму власникам патенту за право використовувати цю технологію у своєму виробництві або розробити нову технологію, що потребує великих затрат. За олігополії цінова конкуренція малоефективна. Компаніям відомо, що коли вони знизять ціни, конкуренти вчинять так само, що призведе лише до скорочення виторгу. Щоб одержати високі прибутки, дві чи кілька великих фірм можуть змовитися про запровадження фіксованих цін або визначення частки ринку. Законодавство більшості країн вважає таку практику незаконною. В економічній науці існують дві думки щодо економічних наслідків олігополії. Традиційна розглядає олігополію як небажану структуру ринку, що обмежує обсяг виробництва та підвищує ціни задля надприбутку. Прихильники такої позиції схильні розглядати олігополію як крок до монополії. Протилежна позиція зводиться до того, що великі олігопольні фірми, які мають значний вплив на ринку, забезпечують розвиток науково-технічного прогресу, адже сучасна науково-дослідницька діяльність потребує величезних коштів. Існує й олігопсонія — це структура ринку, на якому панує ![]()
|