Тема 5. Конкуренція конкуренція існує між виробниками певної галузі за найвигідніші умови виробництва і продажу продукції, отримання максимально можливого в галузі прибутку. Міжгалузева конкуренція виникає між виробниками різних галузей за вищі прибутки та вигідніше застосування капіталу. Вона сприяє переміщенню економічних ресурсів з однієї галузі в іншу, забезпечуючи раціональніше їх використання. Підприємства, які діють у певній галузі, дбають про якнайкращі умови насамперед для себе, тому зростають значення й ціна ресурсів, а відтак поліпшується їх використання. На ґрунті міжгалузевої і галузевої зароджується міжнародна конкуренція, бо в світі багато країн виробляють однотипну продукцію. Це має й позитивний аспект, оскільки сприяє зниженню національних і світових витрат на виробництво. Конкуренцію можна класифікувати й за методами її ведення. Так, розрізняють чесну, або добросовісну, цінову і нецінову, нечесну (недобросовісну) конкуренцію. Особливість конкуренції полягає в тому, що окремий продавець сам по собі не може встановлювати ціну вищу, ніж ринкова, оскільки покупці можуть придбати необхідну кількість цієї продукції в інших продавців за ринковою ціною. Підприємець повинен натомість дбати про зниження собівартості продукції і водночас про поліпшення його якості чи інших споживчих властивостей. Така конкуренція називається чесною, добросовісною. Цінова конкуренція означає, що основним методом конкурентної боротьби є ціна. Перемагає той, хто досягає собівартості товару нижчої, ніж ринкова ціна. Це, по суті, боротьба за скорочення витрат на виробництво завдяки використанню досягнень науково-технічного прогресу, раціональної організації та підвищення продуктивності праці. Фірми, які використовують ефективніші методи виробництва, мають можливість дещо знизити ціни. Останнє приваблює покупців, сприяє швидкій реалізації товару. ![]() ![]()
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||