Розділ II б) удень масових святкувань; в) якщо пропонується новий, "модний" десерт; г) якщо у споживачів зменшаться доходи; г) якщо інші виробники випустять серію різних смачних видів морозива із оригінальними добавками. 4. Що означає еластичність попиту й пропозиції Попит і пропозиція реагують на зміни ціни товару та доходів споживачів по-різному. Наприклад, незначна зміна ціни на хліб чи сіль мало вплине на їхню кількість, яку купуватимуть за новою ціною. Водночас аналогічна зміна цін на автомобілі, модельний одяг, предмети розкоші може спричинити значне скорочення споживання цих товарів. Ця властивість названа еластичністю попиту і пропозиції. Вона показує, що рівень зміни попиту і пропозиції залежить від зміни цін на товари і величини доходів споживачів та інших чинників. Коефіцієнт цінової еластичності попиту показує чутливість реакції споживачів на зміни цін. Коефіцієнт вираховується за формулою: Наприклад. Ціна 1 т пшениці зросла на 80 грн (була 900 грн), а попит при цьому скоротився на 40 т (був 60 т). Зміна попиту — 66,6 % . Зміна ціни — 8,9 %. Практика свідчить, що цінова еластичність попиту на предмети розкоші й довготривалого використання (килими, меблі, автомобілі) звичайно вища, ніж на предмети повсякденного попиту і першої необхідності (хліб, молоко тощо). Значення еластичності попиту за ціною важливе для прийняття рішень про продаж чи виробництво товару: якщо попит нееластичний (<1), то при незначному підвищенні ціни кількість проданого товару (попит) не зміниться, а виручка зросте. При еластичному попиті (>1) збільшення ціни на товар призведе до зменшення продажів, і виручка може знизитися. Завдання. Наведіть приклади товарів, обсяг попиту на які безпосередньо залежить від ціни або зовсім не пов'язаний з нею.
|