Тема 4. Ринок та його основні елементи: ринок, пропозиція, ціни 43 зумів, що за цією ціною товар вже не продати, оскільки попит на нього зменшився. І краще вже знизити ціну, ніж викинути продукт, який може швидко зіпсуватися. Зрозуміло, що до наступних різдвяних свят продавець замовить меншу кількість дідів-морозів. А для виробника цих солодких виробів то буде сигнал: немає потреби у виробництві таких дорогих дідів-морозів і в такій кількості. Він знизить виробництво цих солодощів і збільшить лише за умови, якщо покупці готові будуть знову купувати їх у більшій кількості чи за більшу ціну. 2. Що таке попит та які чинники на нього впливать Попит на певний товар чи послугу відображає реакцію споживача на власну потребу в ньому та ціну цього товару (мал. 10,11). Попит, показує залежність між кількістю товару, яку споживач хоче придбати протягом певного періоду, і ціною на цей товар. Зауважимо, що існує відмінність між попитом і потребами. Так, раніше ми з'ясували, що потреба — це відчуття необхідності у благах, товарах чи послугах. На відміну від потреб попит характеризується можливістю споживача купити конкретний товар за доступною для нього ціною. Економісти розрізняють попит як забезпечене грошима бажання купити певну кількість конкретного товару за даними цінами і обсяг попиту, який означає конкретну кількість товару, що її споживач хотів би купити протягом певного періоду за конкретну ціну. Показником попиту є кількість проданого. Оскільки товар не безкоштовний, то у споживача завжди є вибір щодо товару, який задовольнить його потребу. Численні факти свідчать, що чим вища ціна одного і того ж товару, тим, як правило, його менше купують. І, навпаки, чим нижча ціна, тим більше товару купують. Прояви попиту добре ілюструє його математична модель. Приклад такої моделі показано на графіку (мал. 12), побудованому за даними продажу морозива, показаними у табл. 4.
|