Розділ III Планування полягає в розробленні планів та забезпеченні їх реалізації. Воно визначає основні показники розвитку виробництва й способи їх досягнення, а також прийняття рішень, спрямованих на виконання запланованого. Планування роботи зазвичай розраховане на певний період (місяць, сезон, рік), після чого проводять аналіз його ефективності, визначають переваги й недоліки, які враховуються в подальшому плануванні. Документ фірми, де викладено основні напрями її подальшої діяльності, мета й очікувані результати, називається бізнес-планом. Організація — складова частина діяльності менеджера, суть якої полягає в координації дій виокремлених структурних підрозділів та досягненні взаємної відповідності між ними. Організація як процес передбачає також поліпшення структури самого підприємства. Залежно від спеціалізації підприємства практикують створення різних організаційних структур, в яких підрозділи відрізняються варіантами підпорядкування і зв'язків між собою. При цьому структурна досконалість повинна поєднуватися з належною мотивацією працівників до праці. Мотивація є процесом цілеспрямованого формування заінтересованого ставлення до праці та її результатів. В управлінській сфері, як відомо, мотивація є одним з вирішальних чинників підвищення ефективності діяльності. Заходи, до яких може вдаватися підприємець з метою посилення мотивації, найрізноманітніші: поліпшення умов праці й усього виробництва, подяка, премія, підвищення по службі і, навпаки, догана, штраф, зниження робочого статусу як негативні стимули до мотивації. Найбільшою винагородою для менеджера є досягнення високої результативності його діяльності, бо це сприяє його самоствердженню як управлінця, його кар'єрі й зарплаті. Виявляти цю результативність покликаний контроль. Контроль у цьому плані— це елемент менеджменту, що передбачає встановлення прямого і зворотного зв'язку між керівником та виконавцем. Він — важливий чинник ефективної трудової діяльності й забезпечення реалізації заданої управлінської програми. Суть контролю полягає в перевірці відповідності між наявним і передбачуваним планом станом роботи на підприємстві. Ефективного контролю можна досягти, лише застосовуючи його на всіх стадіях виробничого процесу. Для коригування діяльності підприємства використовується поточний контроль, а при оцінюванні отриманих результатів — підсумковий
|