Тема 15. Ринкова інфраструктура й торгові посередники цій справі людей. Якщо всіма такими питаннями займатиметься сам виробник, то ефективність його роботи буде надто низькою через значні витрати часу й ресурсів. Зайвий час і ресурси витрачав би й споживач, шукаючи необхідні йому товари та послуги. Тому на допомогу їм приходять посередники. Посередники — це юридичні або фізичні особи (фірми чи окремі підприємці), які представляють інтереси виробника та споживача чи діють від їхнього імені на різних видах ринків, їхнє завдання — наблизити двох основних учасників ринку. Завдання. Назвіть, які види посередницьких установ є у вашому населеному пункті. Які послуги вони надають? 2. Особливості діяльності торгових посередників Посередницька діяльність допомагає просувати товар до споживача. Праця посередника, звичайно, не є безкоштовною. Винагороду за свою діяльність підприємці в цій сфері отримують у вигляді комісійних виплат від одного із суб'єктів або за рахунок різниці між оптовими та роздрібними цінами. Посередник купує товари за оптовими цінами, які є нижчими, а продає за роздрібними (вищими). Найпоширенішими видами торгових посередників є брокери, дистриб'ютори, дилери та комівояжери. Брокер спеціалізується на реалізації певних видів товарів та послуг і діє за дорученням клієнтів за обумовлену винагороду. Дистриб'ютор є офіційним представником фірми. Він купує право на розповсюдження товару і отримує прибуток за рахунок різниці між оптовими цінами виробника і цінами продажу товару клієнтам. Дилер, на відміну від брокера, діє самостійно. Він перепродує товар, куплений за свій рахунок, отримуючи прибуток від різниці між оптовими цінами, за якими він купує товар, і роздрібними цінами, за якими він цей товар збуває. Комівояжер не лише продає, а й постачає товар або його зразки покупцям. Багато підприємств використовують комівояжерів, економлячи кошти на рекламу. Ефективність коміво-яжерства полягає в тому, що посередник сам не лише описує переваги товару, а й демонструє їх, часто пропонуючи безкоштовні зразки клієнтам. Наприклад, багато фірм-виробників косметичних товарів та товарів побутової хімії реалізують продукцію тільки через комівояжерів. Така система називається багаторівневим маркетингом і базується на прямих продажах.
|