Тема 29. Міжнародна торгівля Завдання. Запропонуйте власні шляхи подолання таких негативних наслідків міжнародної торгівлі. Органічним продовженням теорії відносних переваг стала розроблена американським економістом Майклом Портером теорія конкурентних переваг країни. Ця теорія ґрунтується на ідеї так званого національного ромба, який розкриває головні властивості і взаємозалежності елементів національної економіки, що формують конкурентне середовище та діяльність фірм країни. На думку М. Портера, країна як економічний суб'єкт не конкурує — на зовнішньому ринку конкурують між собою фірми, тому їхня діяльність має спрямовуватися на виживання в цих умовах. Показники попиту — це насамперед обсяг попиту, динаміка його розвитку, поділ на види продукції, вимоги покупців до якості товарів та послуг. Попит на товари вивчається передусім на внутрішньому ринку, і лише при стабільно задовільних його показниках товар може потрапити на світовий ринок. Споріднені галузі забезпечують конкуруючі на світовому ринку фірми всім необхідним для їхнього успішного функціонування: сировиною, комплектуючими, запчастинами, інформацією, створюють надійну базу підтримки. Досить часто виникають випадкові ситуації, які не залежать від економічних передумов країни, але можуть значно вплинути на конкурентоспроможність. Такими стають: нові винаходи, великі технологічні зрушення (прориви), відкриття нових родовищ сировини, стрибки чи падіння цін на ресурси (наприклад, «нафтовий шок»), різкі зміни на світових фінансових ринках, зміни обмінних курсів, політичних ситуацій (включаючи революції та війни), природні катаклізми. Випадкові події можуть змінити позиції фірм-конкурентів, але це не змінює суті проблеми. Уряд значно впливає на всі показники національного ромба як позитивно, так і негативно. Конкурентоспроможність галузей залежить від грошово-кредитної, податкової, митної політики уряду. Здійснюючи антимонопольне регулювання, держава сприяє підтриманню оптимального конкурентного середовища у провідних секторах економіки і розвитку обслуговуючих галузей господарства. ![]()
|