Розділ III Пов'язано це з тим, що на реальному ринкові зустрічаються не окремі продавець та покупець конкретних товарів, а величезна кількість продавців і тих, хто володіє відповідними коштами та прагне придбати певні товари. Як наслідок, ціни на всі товари встановлюються в результаті масових, а не поодиноких угод покупців і продавців. Тому ми й можемо говорити про сукупний попит та сукупну пропозицію в межах національного ринку. Сукупний попит (позначається літерами AD від англ. Aggregate demand) — це реальна маса продукту національного виробництва, яку всі споживачі спроможні придбати за нинішнього рівня цін. Це, так би мовити, макропопит, оскільки стосується всієї країни або регіонів чи секторів народного господарства. Сукупний попит змінюється під впливом динаміки цін. Чим вищий рівень цін, тим менші запаси реальних грошей у споживачів і, відповідно, менша кількість товарів та послуг, на які пред'являється попит. І, навпаки, зниження загального рівня цін сприяє збільшенню попиту на товари й послуги. На зміну сукупного попиту можуть вплинути багато причин як індивідуального, так і національного масштабу. Наприклад: 1. Люди турбуються про своє майбутнє і заощаджують гроші. Отже, споживання зменшується. 2. З розвитком житлового будівництва деякі люди й фірми здійснюють сучасні ремонти та реконструкцію приміщень, споруджують будинки й дачні котеджі. Сукупний попит зростає. 3. В результаті прийнятих міжурядових рішень про скорочення озброєнь і конверсію військово-промислового комплексу зменшуються державні видатки на оборону й армію. Сукупний попит зменшується. Сукупна пропозиція (позначається літерами AS від англ. Aggregate supply) — це загальна кількість товарів і послуг, яка може бути вироблена й запропонована за певного рівня цін. Кількість товарів і послуг, що можуть бути вироблені й представлені при різних рівнях середніх цін протягом певного періоду, можна графічно зобразити за допомогою кривої сукупної пропозиції AS (мал. 83). З графіка видно, що чим вищий рівень цін, тим більше продукції готові запропонувати виробники для продажу. ![]()
|