Розділ II реалізації продукції, при якому фірма не зазнає збитків. Для цього використовується поняття точки беззбитковості, яка характеризує такий обсяг виробництва і реалізації продукції, якому відповідає нульовий прибуток — виручка від реалізації продукції дорівнює загальним витратам на її виробництво і реалізацію. Ще один показник, який дає змогу проаналізувати економічну поведінку фірми, — граничний продукт — додатковий продукт, вироблений з використанням додаткової одиниці якогось із ресурсів за умови, що кількість усіх інших ресурсів залишається незмінною. Наприклад, для розширення виробництва відеоігор підприємець Валерій хоче найняти додаткову кількість працівників (програмістів). У цьому разі змінюється тільки кількість працюючих. Нехай усі вони працюють однаково ефективно. Як змінюються при цьому обсяги виробництва, побачимо на прикладі табл. 13, де загальний продукт — кількість продукції, яку виробляють усі працівники; середній продукт — кількість виробленої продукції, що припадає на кожного працюючого (загальний продукт, поділений на кількість працівників).
Як свідчить таблиця, збільшення кількості працюючих (програмістів) від 1 до 5 осіб сприяло зростанню обсягів виробництва. При цьому обсяг продукції на одного працюючого (продуктивність праці) збільшується і стає найбільшим при 5 зайнятих. За подальшого збільшення працівників продуктивність знижується (вони починають заважати один одному). У цьому
|