Тема 13. Витрати виробництва Якщо ж покупці не оцінять винятковість нової гри, у фірми Валерія може виникнути низка проблем: нереалізовану продукцію потрібно буде десь зберігати, зростуть позавиробничі (пов'язані з реалізацією продукції, організацією і стимулюванням збуту продукції) витрати, витрати на вивчення ринку, рекламу, на виплату винагород посередникам, представницькі витрати. Якщо ж гра потребуватиме вдосконалення, то збільшаться й операційні витрати, що не пов'язані безпосередньо з розширенням виробництва, а стосуються дослідно-конструкторських робіт, винахідництва, раціоналізації, створення експериментальних моделей, організації виставок тощо. Додамо до наведеної класифікації витрат, що сума постійних і змінних витрат при кожному даному обсязі виробництвастановить загальні витрати. їх ще називають валовими. 2. Яка роль категорій «граничні витрати» і «граничний продукт» у досягненні успіхів підприємства? Виділяють зовнішні (явні) витрати, які набувають форми фактичних грошових платежів за ресурси, отримані від зовнішніх постачальників, та внутрішні (неявні) — це витрати на використання ресурсів відносно втраченої вигоди. Вони набувають форми втраченого доходу від використання власних ресурсів фірми. На основі попередньої розповіді може скластися враження, що для досягнення успіхів у бізнесі потрібно лише випускати якомога більше продукції і продавати її. Однак для зростання ефективності діяльності треба враховувати ще й такі показники, як «граничні витрати» і «граничний продукт». Наприклад. Наш знайомий підприємець Валерій, плануючи розширення виробництва відеоігор, розрахував, що матеріальні витрати (змінні у нашому випадку) на один примірник гри становитимуть 40 грн, постійні — близько 2000 грн на рік. Працюючи самостійно, Валерій планував випускати щороку 200 примірників гри, але виявилось, що коли обсяг виробництва збільшився, то загальні витрати зростають непропорційно. З'ясувалось, що загальні витрати на 10 одиниць гри становлять 400 грн, а на 11 одиниць гри — 444 грн. Виробництво кожної додаткової одиниці продукції спричиняє додаткові витрати, які називаються граничними витратами. У нашому прикладі граничні витрати 10-ї одиниці гри — 40 грн, а 11-ї — 44 грн. Тому при плануванні розширення виробництва потрібно розрахувати такий мінімальний обсяг
|