Тема 24. Податки і доходи держави Зауважувалося, що при зростанні розміру податку надходження спочатку зростають, а згодом починають скорочуватися внаслідок того, що зменшується розмір ринку, з нього вибувають і продавці, і покупці. Так А. Лафер прийшов до висновку про існування оптимального рівня оподаткування, за якого державні доходи досягають свого максимуму. Податки мають фіскальне, економічне й соціальне значення. Вони забезпечують органи державної влади необхідними коштами. Застосування оптимальних ставок податків і податкових пільг покликане стимулювати розвиток виробництва. За допомогою податків регулюються доходи різних соціальних груп населення, наприклад, звільняються від оподаткування люди, які живуть за межею бідності. Податкові надходження використовуються як засоби впливу на купівельну спроможність недержавного сектору економіки. Так, підвищення ставок оподаткування зменшує чистий дохід підприємств і домашніх господарств, а отже, їхні можливості споживання й заощадження. Зменшення оподаткування позитивно впливає на чистий дохід домашніх господарств і підприємств, який стимулює попит. З позиції платника все одно, як називається той чи інший податок і куди він потім зараховується. Так чи інакше для нього це все витрати, що збільшують ціну товарів та послуг і перекладаються спочатку на виробника, а потім на споживача. Скасування чи зменшення тих платежів, що відносяться на собівартість, спричинить збільшення прибутку, а відтак, з одного боку, розширення фінансових ресурсів виробника, а з другого — можливе зменшення ціни товарів та послуг. Для держави також неістотно, як називається той чи інший податок, головне для неї — його повне і вчасне надходження. Віднесення податку до певного централізованого фонду обмежує державу тільки у використанні коштів — в одних випадках вони мають цільове призначення, в інших — ні. Байдуже, хто оподатковується, — покупці чи продавці. Якщо податок сплачує покупець — зменшується сукупний попит, крива попиту зміщується вниз на розмір податку. Якщо податок сплачує продавець — скорочується сукупна пропозиція, крива пропозиції зміщується вгору. У результаті продавці й покупці розділяють між собою податковий тягар незалежно від того, хто платить гроші до державної «скарбниці». Податок вклинюється між ціною, яку платять покупці, і ціною, яку отримують продавці. Це призводить до скорочення обсягу продажу. Таким чином, оподаткування змінює
|